Bachelor Vrije Kunsten, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK)
Educatie
Bachelor Fine Arts (Painting), Wimbledon College of Arts - University of the Arts London (UAL)
Gymnasiumopleiding (cum laude), Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt
Oriëntatiejaar, Gerrit Rietveld Academy
In de leer bij kunstschilder Frans Koppelaar
2020-2022
2017-2019
2011-2017
2015-2017
2014-2015
Gent
London
Amersfoort
Amsterdam
Amsterdam
Vaardigheden
Zelfstandig
Zelf-kritisch
Opmerkzaam
Vindingrijk
Werklustig
Creatief
Betrokken
Sprankelend
Worshipful Company of Painters-Stainers’ Scholarship (Eerste Prijs)
Onderscheidingen
KNAW Onderwijsprijs, Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (Tweede Prijs)
Rijksmuseum Junior Fellowship (Genomineerd)
2018
2017
2017
London
Amsterdam
Amsterdam
Broedplaats BOGOTÁ
Zelfstandige beroepsuitoefening
2022-heden
Haarlem
2023
Aangesloten bij De Vishal, kunstenaarsvereniging
Haarlem
Ik put inspiratie uit de literatuur. Ik vind het heel interessant om een tekst te verbeelden en de vertelde tijd door een picturale ruimte te vervangen. Er ontstaat dan een verhaal zonder verloop: verschillende gebeurtenissen en associaties versmelten in één beeld. Dit ontbreken van chronologische relaties werkt vervreemdend. Mijn schilderijen doen een beroep op het associatieve vermogen van de toeschouwer
Tekstualiteit en tijdsdimensie
Het heeft mij altijd geboeid om veel verschillende beeldelementen te verenigen in figuurrijke composities. Ik ben mij er wel van bewust dat mijn beeldcomposities soms té complex worden en daardoor minder toegankelijk. Ik wil niet dat mijn beelden niets te raden over laten, maar ik wil ook niet dat de toeschouwer er radeloos van wordt: ik streef natuurlijk naar een innemende raadselachtigheid. In de komende jaren hoop ik de juiste balans te vinden. Door minder te specificeren wil ik meer ruimte voor de eigen verbeelding van de toeschouwer scheppen, waardoor deze zelf de vertaalslag kan maken van mijn persoonlijke verhaal naar een gezamenlijk of universeel verhaal. Ik beoog een unheimisch effect teweeg te brengen, waardoor de toeschouwer bij het de vreemde en verwarrende voorstelling toch een gevoel van herkenning heeft.
De toeschouwer
Ik heb altijd een camera op zak om inspirerende momenten vast te kunnen leggen. Ik gebuik dit beeldmateriaal om collages te maken. In het eerste jaar van mijn studie verwerkte ik ook beelden van het internet in die collages. Inmiddels gebruik ik uitsluitend eigen foto’s en foto’s uit mijn familiealbum.
Vervolgens werk ik mijn beeldmateriaal driedimensionaal uit. Dit deed ik aanvankelijk in het 3D Software Blender. Ik kon dan met de belichting van de scène spelen om een interessant schaduwspel te creëren. Dat was echter behoorlijk tijdrovend. Uiteindelijk was ik Blender beu. Ik heb nu gelukkig een nieuwe methode gevonden om mijn beeldmateriaal driedimensionaal te verkennen en te spelen met de belichting. Ik heb gipsen mallen gemaakt om in een handomdraai een groot aantal stokpoppetjes te kunnen gieten in was. Vervolgens kan ik die geraamtes in de juiste pose neerzetten en verder uitbouwen. Ik boetseer ook de overige objecten en maak dan een opstelling die ik belicht.
Na het kiezen van mijn beeldmateriaal en het bouwen van een maquette met boetseerwas, maak ik enkele tekeningen. Dit help mij om de compositie te verfijnen en om tijdens het schilderproces minder afhankelijk te zijn van fotografische referentiebeelden.
Werkproces: voorstudies
Ik bewonder het werk van de Oude Meesters vanwege de transparanties in de verflagen, de weloverwogen composities en hun enthousiasme voor narrativiteit, perspectief en licht/schaduw-effecten. Ik heb veel onderzoek verricht naar historische schildertechnieken, zowel theoretisch als aan de hand van praktijkexperimenten. Ik begin mijn schilderijen meestal op traditionele wijze: met een monochrome onderschildering in bruintinten of een grisaille in grijstinten.
Schildertechniek
Ik zoek in mijn werk naar een bepaalde ambiguïteit: inhoudelijk (meerduidige verhaallijn), maar ook visueel. Ik ben visueel in de eerste plaats geïnteresseerd in het in elkaar grijpen van beeldelementen. Zo vind ik het interessant om een bepaalde vorm te laten terugkomen in meerdere beeldelementen: de lichaamsstand van een figuur vindt een echo in de vorm van een object. Of ik plaats verschillende beeldelementen langs eenzelfde compositielijn: bijvoorbeeld een diagonaal die zich doorheen verschillende vormen voltrekt. Ik vind het fascinerend om objecten zo dicht bij elkaar te plaatsen dat ze in elkaar lijken over te vloeien; of ze op zo’n manier te laten overlappen dat ze in elkaars vorm lijken in te breken. Ik wil dus dat de objecten en de figuren op een bepaalde manier worden opgeslokt door de achtergrond, door het schaduwspel, of door elkander. Ik heb dat nog niet naar tevredenheid weten te realiseren, maar ik ben wel in ieder schilderij op zoek naar manieren om dat te bereiken. In de komende jaren zet ik mijn zoektocht voort.
Het schilderkundige onderwerp
Ik sluit graag af met het noemen van enige referenties voor mijn werk. Ik voel mij aangetrokken tot het het werk van Paula Rego, Edward Povey en Gustave Doré vanwege de speelsheid en het verhalende karakter van hun werk. Ik bewonder de schilderijen van Vermeer, Pieter de Hoogh, Pieter Janssens Elinga en Georges de la Tour vanwege de schaduweffecten, het gevoel voor licht, de aandacht voor perspectief en de harmonische beeldcomposities. In het werk van Käthe Kollwitz, John Stezaker en Kenny Harris vind ik het interessant hoe de beeldelementen in elkaar overvloeien, bijvoorbeeld in Kollwitz’ ‘Death, Woman and Child’. Het werk van Euan Uglow intrigeert mij vanwege de duidelijke compositielijnen en de geometrie. Verder voel ik mij aangetrokken tot het werk van De Chirico vanwege de schaduweffecten, de verontrustende sfeer, de suggestiviteit en het gevoel van isolatie.
Inspiratie
KUNSTENAARS STATEMENT
Mijn interesse gaat uit naar het innerlijk van de mens: gevoelens, gedachten, verbeelding, (onbewuste) drijfveren en conflicten.
In mijn schilderijen onderzoek ik persoonlijke worstelingen – anorexia, verminderd zicht, vereenzaming – en universele emoties. Terugkerende thema’s in mijn werk zijn eenzaamheid, de grenzen van de verbondenheid, het waarnemen van de werkelijkheid (de rol van het onderbewuste in de beleving; zelfbedrog; verbeelding), de omwenteling van denkpatronen, zingeving en bevraging, identiteit en metamorfose. Ik streef naar psychologische gelaagdheid. Ook streef ik naar gelaagdheid in de opbouw van mijn schilderij, met transparanties tussen de verflagen
Thematiek
Ik maak olieverfschilderijen met een verhalend, magisch-realistisch karakter. In mijn werk zijn autobiografische elementen en literaire invloeden te bespeuren. Inspiratie komt uit boeken, sprookjes, mythen en persoonlijke ervaringen. Typerend voor mijn beeldtaal is een obsessie met schaduwen. Om een schaduwspel te creëren, werk ik mijn beeldmateriaal eerst driedimensionaal uit: ik boetseer wassen beeldjes, bouw constructies van karton en andere materialen, en maak daarmee een opstelling die ik belicht. De maquettebouw begint een steeds belangrijker onderdeel van mijn werkproces te worden. Aanvankelijk was het mij enkel om de belichtingseffecten te doen; inmiddels is de maquette uitgangspunt en onderwerp van mijn schilderij. Over deze artificiële wereld, bevolkt door wassen beeldjes omgeven door karton, is de vloek van de eenzaamheid uitgesproken. Er heerst een unheimische sfeer, die ik aan mijn schilderijen wil meegeven. Ik doorloop een heel voorbereidend traject om tot een gelaagd en psychologisch geladen beeld te komen. Telkens maak ik een vertaalslag: van tekst naar beeld; van realiteit naar replica; van 3D model naar 2D tekening; en van voorstudie naar af schilderij.